Intervju med läkarstudenten Rebecca

Rebecca är en av de duktiga läkarstudenterna som jobbar på Stiftelsen Choice och en av de första som är med och undervisar även på grundskolan! Här berättar Rebecca om hennes engagemang och arbete på Choice.

Berätta lite kort om dig själv och varför du valde att studera till läkare?

Jag är en mångsysslare som förutom läkarstudier också sjunger, engagerar mig i spex, är läxhjälpare på fritiden samt är med i Nallesjukhuset. Jag tycker det är skönt att göra lite olika saker, man lär sig mycket som är relevant för studierna även om man inte sitter och lusläser böcker. Jag har nog alltid haft tanken att bli läkare (jag älskar att jobba med människor!) men det var först efter en ordentlig sjukhusvistelse som jag bestämde mig och hittills har jag inte ångrat en sekund.

Hur kommer det sig att du valt att jobba på stiftelsen Choice?

Det var en vän till mig som själv är med i CHOICE som satt och lyssnade när jag förklarade varför jag är läxhjälpare. Jag berättade att jag tycker det är (förvånansvärt) roligt att lära ut. Att se det klicka till för någon och se denna människa själv tillämpa kunskapen på rätt sätt är väldigt roligt och tillfredställande. Min kompis tyckte jag skulle söka så då gjorde jag det. Och sedan första undervisningstillfället är jag fast, alla tillfällen är olika men alla är lika roliga.

Du är en av de första läkarstudenterna som börjat undervisa även på grundskolan, hur känns det att undervisa i grundskolan jämfört med i gymnasiet?

Grundskoleelever är väldigt frågvisa och inte bara om det man lär ut. Var beredd på frågor om allt möjligt som har någon form av anknytning till läkare, vårdcentralsbesök och sjuka vänner/släktingar. De yngre eleverna är nyfikna och har ofta mindre förkunskaper vilket gör att deras frågor lätt svävar iväg vilket kan ge en väldigt interaktiv lektion med mycket samtal.

Kan du dela med dig av något särskilt bra knep du använder dig av i din undervisning för att fånga elevernas intresse?

Lägg allt på en grundläggande nivå till att börja med och gå in lite mer på djupet om de kan lite extra eller är intresserade. Mitt bästa knep är förklara mycket i metaforer de kan relatera till, dessa elever har ibland knappt läst något alls om kroppen (ex kärlsystemet är som olika vägar,  aorta=motorväg, artär=landsväg, kapillär=små gränder i gamla stan etc). Återkoppla till det de precis hört så får de en sammanhängande bild. Låt deras frågor styra lite mer. Dessa elever har väldigt olika kunskap och erfarenhet av alkohol, droger och tobak så känn av stämningen, ta upp mer om hur kroppen fungerar och nämn på vilket sätt kroppen påverkas av olika substanser.